Met welke formele activiteiten achterhaal je de woordkennis?

Om van leerlingen steeds betere lezers te maken is het nodig goed zicht te krijgen op de leesontwikkeling van leerlingen. Monitor en evalueer de leesontwikkeling dus gericht en benut de verzamelde gegevens om je onderwijs en leesomgeving af te stemmen op wat jouw leerlingen nodig hebben.  

Het volgen van de leesontwikkeling
Om de leesontwikkeling van je leerlingen te kunnen volgen moet je gericht informatie verzamelen over alle aspecten van hun leesvaardigheid en hun leesidentiteit. Deze gegevens interpreteer en analyseer je vervolgens, zodat je je onderwijs kunt afstemmen op wat leerlingen nodig hebben om betere lezers te worden.
Maak een keuze…
  • Hoe verzamel je gericht informatie?
  • Hoe combineer je informatie voor het nemen van vervolgstappen?
Hoe verzamel je gericht informatie?
Hoe combineer je informatie voor het nemen van vervolgstappen?
Naar het overzicht
Geletterdheid bij kleuters
Ook bij kleuters is het belangrijk om zicht te houden op hun taalontwikkeling. Die is namelijk medebepalend voor het succesvol leren lezen in groep 3. Hoe monitor en registreer je deze ontwikkeling?
Maak een keuze…
  • Waar moet je op letten bij het monitoren in de kleutergroep?
  • Met welke informele activiteiten krijg je zicht op de geletterdheid?
  • Met welke formele activiteiten krijg je zicht op geletterdheid?
  • Wat doe je met de gegevens?
Waar moet je op letten bij het monitoren in de kleutergroep?
Met welke informele activiteiten krijg je zicht op de geletterdheid?
Met welke formele activiteiten krijg je zicht op geletterdheid?
Wat doe je met de gegevens?
Naar het overzicht
Vloeiend lezen
Het is belangrijk om de ontwikkeling van het vloeiend lezen bij leerlingen gedurende de basisschoolperiode goed te volgen. Deze informatie helpt je om samen met leerlingen te werken aan een betere leesvaardigheid.
Maak een keuze…
  • Waar let je op bij het monitoren van vloeiend lezen?
  • Met welke informele activiteiten krijg je zicht op vloeiend lezen?
  • Met welke formele activiteiten krijg je zicht op vloeiend lezen?
  • Hoe ga je om met het inzetten van toetsen?
  • Wat doe je met de gegevens?
  • Wat doe je bij signalen van dyslexie?
Waar let je op bij het monitoren van vloeiend lezen?
Met welke informele activiteiten krijg je zicht op vloeiend lezen?
Met welke formele activiteiten krijg je zicht op vloeiend lezen?
Hoe ga je om met het inzetten van toetsen?
Wat doe je met de gegevens?
Wat doe je bij signalen van dyslexie?
Naar het overzicht
Tekstbegrip
Lezen is het begrijpen, interpreteren, gebruiken, evalueren, reflecteren op en omgaan met teksten en gebeurt altijd met een doel. Hoe volg je de ontwikkeling van het tekstbegrip van je leerlingen en hoe krijg je zicht op de verschillende aspecten ervan?
Maak een keuze…
  • Waar let je op bij het monitoren van tekstbegrip?
  • Met welke informele activiteiten krijg je zicht op tekstbegrip?
  • Met welke formele activiteiten krijg je zicht op tekstbegrip?
  • Wat doe je met de gegevens?
Waar let je op bij het monitoren van tekstbegrip?
Met welke informele activiteiten krijg je zicht op tekstbegrip?
Met welke formele activiteiten krijg je zicht op tekstbegrip?
Wat doe je met de gegevens?
Naar het overzicht
Woordenschat
Leerlingen met een rijke woordenschat profiteren daarvan bij het begrijpen van teksten. Wat zijn manieren om de woordenschatontwikkeling te volgen?
Maak een keuze…
  • Waar let je op bij het monitoren van woordenschat?
  • Met welke informele activiteiten achterhaal je de woordkennis?
  • Met welke formele activiteiten achterhaal je de woordkennis?
  • Wanneer en bij wie zet je welke monitoring in?
  • Wat doe je met de gegevens?
Waar let je op bij het monitoren van woordenschat?
Met welke informele activiteiten achterhaal je de woordkennis?
Met welke formele activiteiten achterhaal je de woordkennis?
Wanneer en bij wie zet je welke monitoring in?
Wat doe je met de gegevens?
Naar het overzicht
Leesidentiteit: de leerling als lezer
Wat voor soort lezer de leerling is, hangt niet alleen af van de mate van leesvaardigheid. Een goed beeld van de ‘leerling als lezer’ krijg je als je ook inzicht hebt in de leesmotivatie, de (lees)voorkeuren, het leesgedrag, de taal- en leesomgeving thuis én de kijk van de leerling op de eigen leesvaardigheid. Al deze aspecten bepalen de ‘leesidentiteit’ van de leerling.
Maak een keuze…
  • Waar let je op bij het in beeld brengen van de leesidentiteit?
  • Met welke activiteiten krijg je de leerling als lezer in beeld?
  • Wat doe je met de gegevens?
Waar let je op bij het in beeld brengen van de leesidentiteit?
Met welke activiteiten krijg je de leerling als lezer in beeld?
Wat doe je met de gegevens?
Naar het overzicht
Maak een keuze…
  • Geraadpleegde bronnen
  • Wetenschappelijk onderzoek
  • Beleid
  • Van theorie naar praktijk
Geraadpleegde bronnen
Wetenschappelijk onderzoek
Beleid
Van theorie naar praktijk
Maak een keuze…
  • Video’s
  • Tools om te monitoren en evalueren
  • (Na)scholingen
  • Organisaties
Video’s
Tools om te monitoren en evalueren
(Na)scholingen
Organisaties