Vloeiend lezen

Leren lezen is de belangrijkste vaardigheid die op school wordt geleerd. Vloeiend en met begrip lezen begint bij het leren van de relatie tussen klanken en letters. Wanneer leerlingen deze elementaire leesvaardigheden onder de knie hebben, blijkt hun leesvaardigheid en leesmotivatie vooral gebaat te zijn bij het lezen van en luisteren naar aansprekende kinderboeken.

Wat weten we?
Hier vind je de uitgangspunten van effectief leesonderwijs, opgesteld op basis van wetenschappelijke bronnen.
Leren decoderen
Leren decoderen is de allereerste stap op weg naar vloeiende leesvaardigheid. Wanneer heeft een leerling het decoderen onder de knie? En hoe leer je systematisch de klank-tekenkoppelingen aan?
Kinderen willen graag leren lezen. Ze zijn nieuwsgierig naar wat die vreemde krabbels op papier betekenen. De eerste stap in het leesproces is het leren ‘kraken van de alfabetische code’ ofwel leren decoderen. Dit noemen we de elementaire leeshandeling. Leerlingen leren dit in het aanvankelijk leesonderwijs in de eerste helft van groep 3.
Maak een keuze…
  • Wat is de elementaire leeshandeling?
  • Wanneer start het aanvankelijk leren lezen?
  • Hoe leer je leerlingen decoderen?
  • Hoe houd je leerlingen gemotiveerd in de eerste helft van groep 3?
Naar het overzicht
Vloeiend leren lezen
Om teksten te kunnen begrijpen is het noodzakelijk dat je vloeiend kunt lezen. Wanneer leest een leerling vloeiend? En hoe train je deze vaardigheid?
In onze samenleving speelt schriftelijke communicatie een grote rol. Jij geeft leerlingen daarom de kans om uit te groeien tot competente lezers die genieten van verhalen en verschillende soorten informatie begrijpen en doelgericht gebruiken. Hiervoor is het essentieel dat leerlingen vloeiend kunnen lezen.
Maak een keuze…
  • Wat is vloeiend lezen?
  • Hoe train je de vloeiende leesvaardigheid?
  • Welke werkvormen bevorderen vloeiende leesvaardigheid?
Naar het overzicht
Leeskilometers maken
Om een vloeiende lezer te worden is het noodzakelijk dat leerlingen leeskilometers maken. Hoe bouw je dit in binnen de dagelijkse onderwijspraktijk?
Veel lezen is dé manier om leesvaardiger te worden. Zet daarom alles op alles om ervoor te zorgen dat leerlingen de kans krijgen om leeskilometers te maken.
Maak een keuze…
  • Hoe zorg je ervoor dat leerlingen leeskilometers kunnen maken?
Naar het overzicht
Zwakke lezers ondersteunen
Leerlingen die moeite hebben met leren lezen bied je (extra) ondersteuning aan. Hoe begeleid je deze leerlingen? En welke programma’s kun je hierbij inzetten?
Vloeiend lezen is een basisvaardigheid die bijna iedereen kan leren. Wel zijn er leerlingen die dit minder makkelijk en snel onder de knie krijgen. Met de juiste ondersteuning kunnen ook zij uitgroeien tot vloeiende lezers.
Maak een keuze…
  • Hoe ondersteun je zwakke vloeiende lezers?
  • Hoe richt je het leesaanbod en extra begeleiding in?
Naar het overzicht
Verder lezen
Wil je meer weten? Hier vind je links naar onderzoeksliteratuur, beleidsdocumenten en meer praktische publicaties waarin onderzoek vertaald wordt naar de praktijk.
Maak een keuze…
  • Onderzoek | Vloeiend lezen
  • Leerdoelen en leerlijnen | Vloeiend lezen
  • Van theorie naar praktijk | Vloeiend lezen
  • Platforms | Vloeiend lezen
In de praktijk
Hoe ga je aan de slag in de praktijk? Hier vind je informatie over voorbeeldvideo’s, leescampagnes, lessuggesties, (na)scholingen en (lees)organisaties.
Maak een keuze…
  • Kinderboeken en lessuggesties | Vloeiend lezen
  • Werkvormen | Vloeiend lezen
  • Methodieken en programma’s | Vloeiend lezen