Hoe ondersteun je zwakke vloeiende lezers?
Leerlingen die moeite hebben met vloeiend leren lezen hebben baat bij een vroegtijdige signalering, een intensiever leesaanbod dat niet verarmd is en een leerkracht die hen uitdaagt, aanmoedigt en leeszelfvertrouwen geeft.
Vroegtijdige signalering van zwakke vloeiende lezers
Door de leesontwikkeling van leerlingen goed te volgen en evalueren ontdekt je welke leerlingen achterblijven en extra ondersteuning nodig hebben. Door leesproblemen vroegtijdig te signaleren kun je snel ingrijpen en hen met gerichte ondersteuning helpen. Daarbij bepaalt de aard van de gesignaleerde problemen ook welke hulp het beste kan worden ingezet.
Een intensief en niet verarmd leesaanbod
Zwakkere lezers help je niet met minder, maar juist met meer leesonderwijs. Je werkt met alle leerlingen aan dezelfde hoge, heldere en meetbare leesdoelen. Leerlingen die moeite hebben met lezen, krijgen extra ondersteuning tijdens het lezen en meer tijd om te lezen.
Deze leerlingen doen dus mee met de (vrije) leesmomenten in de klas, maar met extra ondersteuning. Door veel voor te doen, te oefenen, herhalen en doelgerichte feedback te geven, kun je (verdere) leesachterstand voorkomen. Leerlingen die, ondanks extra leesondersteuning in de klas, te weinig vooruitgaan, kunnen gebaat zijn bij ondersteuning door bijvoorbeeld een ib’er of een in leesproblemen gespecialiseerde leerkracht.
Aanmoedigen en leeszelfvertrouwen geven
Als leerlingen door oefening vooruitgaan geef je hen vertrouwen in eigen kunnen (leeszelfvertrouwen). Het is dan ook essentieel dat je ook bij zwakkere lezers hoge verwachtingen koestert en uitstraalt dat ze, met inzet en oefening en jouw hulp, uiteindelijk zullen leren lezen.
Een manier om leerlingen leeszelfvertrouwen te geven is het vieren met ICT. Door individuele filmopnames te maken in een vertrouwde omgeving van een leerling die bijvoorbeeld een bladzijde uit een boek voorleest, kun je vooruitgang van leerlingen zichtbaar maken en vieren. Dit blijkt ook een goede manier te zijn om ouders te betrekken bij het leesproces van hun kind.