Hoe kom je tot een vruchtbare samenwerking?
Als (taal)activiteiten thuis aansluiten bij de doelen van school heeft dat een positieve invloed op de leerprestaties en het welzijn van kinderen. Natuurlijk hoeven ouders zich niet volledig te conformeren aan de school, als dat al zou kunnen. Als school waardeer en ondersteun je de inbreng van ouders (en leerlingen) en adviseer je op maat.
Veel ouders zijn betrokken bij school. Ze helpen bijvoorbeeld bij het Sinterklaasfeest of bezoeken een ouderavond of rapportgesprek. Meehelpen en meepraten op school en geïnformeerd worden zijn logische aspecten van ouderbetrokkenheid maar juist de stap naar verdergaande samenwerking in de vorm van een ‘educatief partnerschap’ blijkt positief bij te dragen aan de leerresultaten en het welzijn van kinderen. Educatief partnerschap betekent dat school en ouders samen verantwoordelijkheid nemen voor de educatie van kinderen en elkaar daarbij om raad vragen en elkaar steunen.
Contact met ouders opbouwen
Contact met ouders begint ontspannen, bij voorkeur met een individueel startgesprek bij aanvang van het schooljaar. Daarin bespreek je wederzijdse verwachtingen en maak je afspraken over de contactmomenten gedurende het schooljaar. Tijdens volgende oudergesprekken/rapportgesprekken kun je – naast andere onderwerpen – ook het (voor)lezen op school bespreken en de mogelijkheden voor leesbevordering thuis. Je bouwt zo een band met ouders op, waardoor zij vertrouwen krijgen in jou als leerkracht en openstaan voor informatie en concrete ondersteuning.
Om te zorgen voor contact met álle ouders is je houding als leerkracht doorslaggevend. Alleen bij een open houding met respect voor andere gewoontes, talen en culturen kun je ouders ondersteunen bij de leesopvoeding thuis.
Beleid vormgeven
Voor het opbouwen van een constructieve samenwerking met ouders leg je ouderbetrokkenheid bij (thuis) lezen ook vast in het leesbeleidsplan. Belangrijke fases daarbij zijn:
- Stand van zaken beschrijven
Welke populatie bezoekt de school? Wat doet de school al? Wat is effectief en wat niet? - Mogelijkheden inventariseren
Wat kan en wat is gewenst? Waartoe zijn medewerkers bereid? - Visie ontwikkelen
Wat is het ideaalbeeld van de school inzake ouderbetrokkenheid of partnerschap van ouders? Hoe kijken het team, de directie en de ouders hier tegenaan? Hoe straal je als school uit dat alle talen welkom zijn op school? - Plan opstellen
Wat zijn de speerpunten? Is scholing nodig? Hoe verloopt de communicatie? Hoe geef je vorm aan ouderbetrokkenheid? Hoe kom je uit de ‘zendmodus’ en in gesprek met ouders? - Plan uitwerken en uitvoeren
Hoe worden taken en tijd verdeeld? Wat is de planning? - Evaluatie
Wat is er veranderd? Wat kan beter?