Observatie-instrumenten
Observatielijsten bieden een handvat om observaties te doen in de klas en zijn een basis om het gesprek aan te gaan over de aanpak van een specifiek onderdeel van het leesonderwijs.

Wil je weten wat er goed gaat en waar verbetering mogelijk is in je leesaanpak in de klas? Dan kunnen observanten (zoals een schoolleider samen met een leesspecialist) gebruik maken van een observatielijst tijdens een klassenbezoek. Dit biedt de kans om gericht te kijken naar de inhoud van de les, het didactisch handelen en naar de reacties van leerlingen.
Observaties zijn bedoeld als basis voor uitwisseling tijdens een gesprek tussen observanten en meerdere leerkrachten over de bevindingen in de groepen. De observatielijsten zet je in om van elkaar te leren en niet als basis voor een beoordeling van een individuele leerkracht.
De volgende observatie-instrumenten zijn beschikbaar:
- Werken met rijke thema’s en letters in groep 1 en 2
- Aanvankelijk lezen in groep 3
- Werken met teksten in de groepen 4 tot en met 8
- Vrij lezen
- Voorlezen
De observatie-instrumenten zijn gebaseerd op het boek Rijke taal, Taaldidactiek voor het basisonderwijs (Van Koeven & Smits, 2020), en maken onderdeel uit van de Bibliotheek op school plus.