Hoe kies je een voorleesboek?
Kies een boeiend boek uit het actuele aanbod
Een boek kiezen begint met kennis van het actuele en passende boekenaanbod voor jouw groep. Je kunt je daarbij verdiepen in verschillende genres, zoals lange en korte verhalen, gedichten, non-fictie en prentenboeken. Geschikte prentenboeken zijn er niet alleen voor de onderbouw, maar ook voor oudere leerlingen. Kies bij jonge kinderen een verhaal of boek dat in één voorleessessie te lezen is. In de hogere groepen kun je gedurende meer weken een heel boek voorlezen.
Zorg dat meeleven mogelijk is
Belangrijk is dat de inhoud van het boek aansluit bij de belevingswereld van leerlingen van nu. De beschreven wereld hoeft niet overeen te komen met de eigen leefwereld, zolang leerlingen zich maar kunnen herkennen in (de emoties van) de hoofdpersoon. Hoewel je echte klassiekers – of een eigentijdse hervertelling daarvan – zeker kunt voorlezen, is een boek uit je eigen jeugd meestal geen aanrader. Kies liever uit het recente aanbod een boek waar je zelf enthousiast over bent. Lees het boek eerst zelf, zodat je tijdens het voorlezen geen verrassingen tegenkomt.
Laat de rijkdom van het aanbod zien
Laat leerlingen zien hoe divers het boekenaanbod is door bijvoorbeeld ook verhalende non-fictie en poëzie voor te lezen. Kies zeer geregeld boeken met een rijke taal die leerlingen wellicht niet uit zichzelf zouden pakken. Zo breng je ze in contact met boeken die op of net boven hun leesniveau liggen en die aanzetten tot reflectie.
Je kunt je eigen keuze afwisselen met die van leerlingen. Een fragment uit een boek voorlezen werkt goed als boekpromotie.