Hoe organiseer je boekpromotie voor de hele groep?
Boekpromotie door de leerkracht
Zodra leerlingen zelf kunnen lezen, kun je wekelijks vijf tot tien minuten inplannen voor boekpromotie. Dit vraagt een goede voorbereiding. Kies een recent boek dat bij het niveau en de interesses van de leerlingen past, maar dat ze niet uit zichzelf zouden pakken (dus geen populair serieboek).
Tips voor een korte boekpromotie:
- Kies een boek dat je gelezen hebt en waar je enthousiast over bent.
- Maak leerlingen nieuwsgierig naar het boek. Je kunt bijvoorbeeld het omslag en de titel laten zien en ze laten raden waar het over zou kunnen gaan.
- Lees tot slot een boeiende passage voor en vraag wie het boek wil lezen.
- Zorg dat het boek beschikbaar is in de klas (richt bijvoorbeeld een ‘lekker lezen’-plank in) of in de klassenbibliotheek.
- Houd een boekintroductie altijd kort en spannend.
- Vraag ook de leesconsulent/bibliotheekmedewerker eens om een boekpromotie te houden.
Door in groep 3 en 4 zo nu en dan het begin voor te lezen van een boek met een tekst op hun leesniveau (bijvoorbeeld uit de serie Tijgerlezen) help je leerlingen om een keuze te maken uit het aanbod als ze zelfstandig gaan lezen.
Boekpromotie door leerlingen
Naarmate leerlingen ouder worden groeit de invloed van leeftijdsgenoten. Je kunt daar handig gebruik van maken. Organiseer een keer per twee of drie weken een boekenkring waarin leerlingen ook zelf – op jouw uitnodiging – vertellen over hun favoriete boek. In de boekenkring komen altijd verschillende boeken en genres aan bod. Diverse werkvormen zorgen voor verdieping. Na de boekenkring kunnen leerlingen de besproken boeken lenen.
De boekenkring in de onderbouw houd je eenvoudig. In de boekenkring in de midden- en bovenbouw groeit de rol van leerlingen en ben je als leerkracht vooral organisator.
Boekpromotie door een auteur of illustrator
Een bezoek van een auteur of illustrator kan een onuitwisbare indruk maken op leerlingen. De meeste winst behaal je als je het bezoek goed voorbereidt en nabespreekt met je klas. Laat leerlingen in ieder geval van tevoren kennismaken met het werk van een auteur of illustrator en bedenk samen welke vragen jullie hem of haar willen stellen over het verhaal of de illustraties.