Hoe organiseer je een schrijversbezoek?
De mate waarin een schrijversbezoek succesvol is, hangt samen met de tijd en energie die de school steekt in de voorbereiding en de afsluiting van het bezoek.
Praktische voorbereiding
Op het moment dat je als school besluit een schrijver of illustrator uit te nodigen, ga je aan de slag om alle praktische zaken rondom het bezoek te regelen. Denk hierbij aan:
- Afspreken wie binnen het schoolteam het schrijversbezoek regelt en aanspreekpunt is voor de organisatorische zaken rondom het bezoek.
- Het bepalen van een datum waarop de schrijver of illustrator kan langskomen. Dit kan op een willekeurig moment, maar je kunt het ook koppelen aan een campagne, zoals De Nationale Voorleesdagen.
- Het uitnodigen van de auteur, liefst ongeveer een half jaar van tevoren.
- Afspreken welke activiteit(en) de auteur met de klas(sen) komt doen; bijvoorbeeld vertellen, voorlezen, een schrijfopdracht of een signeersessie.
- Het aankondigen van de komst van schrijver of illustrator aan de leerlingen en de ouders.
- Zorgen dat er voldoende boeken van de schrijver of illustrator aanwezig zijn, zodat leerlingen de kans krijgen de boeken van tevoren te lezen.
- Zorgen voor een plek waar de schrijver met de klas aan de slag kan en het regelen van benodigdheden, zoals schrijfmaterialen.
- Zorgen dat er begeleiding voor de schrijver is op de dag van het bezoek. Dit kunnen bijvoorbeeld leerlingen zijn.
Inhoudelijke voorbereiding en afsluiting
Als je het leesplezier van leerlingen optimaal wilt stimuleren, organiseer dan ook voorafgaand aan het bezoek en na afloop activiteiten rondom de boeken van de schrijver. Lees bijvoorbeeld samen met de leerlingen één of meer boeken van de auteur of lees deze voor. Dit helpt leerlingen om de thematiek en schrijfstijl van de schrijver te leren herkennen.
Ook kun je leerlingen opdrachten geven, zodat ze zich verbonden voelen met het bezoek. Denk aan het bedenken van vragen om aan de auteur te stellen, een bezoek aan de Bibliotheek of het schrijven van een bedankbrief na afloop.
Houd steeds in je achterhoofd dat jij het rolmodel bent. Hoe meer betrokken en enthousiast jij bent over het bezoek en de boeken, hoe meer je leerlingen dat ook zullen zijn.