Hoe kies je geschikte kinderboeken?
Bijna elke leerkracht leest kinderboeken voor en ook vrij lezen is gangbaar. Het inzetten (voorlezen en laten lezen) van kinderboeken voor kennisontwikkeling is minder vanzelfsprekend. Dat is een gemiste kans, want leerlingen blijken veel kennis en inzicht op te doen door het lezen en bespreken van bijvoorbeeld fictie en verhalende non-fictie. Dat begint met een goede boekkeuze.
Kiezen van boeken
Nadat je de subthema’s hebt bepaald, is het tijd voor de bijbehorende boekenlijst. Belangrijk is dat de boeken in rijke taal geschreven zijn. Kies daarnaast boeken die het thema vanuit verschillende perspectieven beschrijven, waarin gevoelens en gedachten over het thema naar voren komen of dilemma’s die het uitgangspunt kunnen vormen voor interessante gesprekken in de klas.
Zoek voorleesboeken, vrij-leesboeken, verhalende en informatieve kinderboeken bij het thema. Verhalende fictie- en non-fictieboeken zijn van belang voor voorlezen en vrij lezen, informatieve boeken die meer fragmentarisch zijn opgebouwd, kunnen vooral als naslagwerk dienen.
De boekenlijst bestaat idealiter uit verschillende genres en werk van verschillende schrijvers. Zo is er voor elke leerling een boek te vinden dat aansluit bij de interesses, voorkeuren en de leesvaardigheid. Betrek vooral experts bij je zoektocht: de leesconsulent van de Bibliotheek op school/een bibliotheekmedewerker, de taal- of leescoördinator of de (kinder)boekwinkel. Zij kennen het aanbod goed.
Om effectief met je klas aan de slag te kunnen gaan, is het wel belangrijk dat je de gekozen kinderboeken zelf ook leest.
Zicht op kinderboekindelingen
Wellicht wil je je verder verdiepen in het kinderboekenaanbod. Want wat zijn goede voorleesboeken met rijke taal en met welke boeken kunnen leerlingen leeskilometers maken? Hoe rijk is de taal in serieboeken en welke boeken bieden de meeste gelaagdheid en verdieping? Lees meer over verschillende indelingen van kinderboeken naar type en genre.