Onderzoek
De vele kanten van leesbegrip. Verslag van een literatuurstudie naar kernelementen van effectief onderwijs in begrijpend lezen (2020)
Steensel, R. van & Houtveen, T. (Levende Talen Tijdschrift, 21(3), 3-12)
Dit artikel beschrijft acht ingrediënten voor effectief onderwijs in tekstbegrip zoals die uit leesonderzoek naar voren komen. Download
De zeven pijlers van onderwijs in begrijpend lezen (2022)
Houtveen, T., & Steensel, R. van (red.) (Utrecht: Eburon: Stichting Lezen Reeks 35)
Kennisbundel waarin leesexperts inzicht geven in de theorie van begrijpend lezen, met voorbeelden voor de toepassing van effectief leesonderwijs in de praktijk. Download
Sleutels voor effectief begrijpend lezen. Inspiratie voor een eigentijdse didactiek in het basisonderwijs (2019)
Gobyn, S., Merchie, E., De Bruyne, E., et al. (Brussel: Vlaamse Onderwijsraad)
Deze publicatie benoemt succesfactoren uit onderzoek voor effectief leesonderwijs. Download
Begrijpend lezen: wat is dat? De componenten die een rol spelen bij begrijpend lezen (2018)
Gelderen, A. van (Enschede: SLO)
Dit rapport beschrijft welke componenten een rol spelen bij onderwijs in tekstbegrip en hoe die elkaar beïnvloeden. Download
De rol van woordenschat bij begrijpend lezen (2018)
Heister-Swart, N. & Bruggink, M. (Nijmegen: Expertisecentrum Nederlands/Radboud Universiteit)
Deze brochure vat inzichten samen uit promotieonderzoek naar het belang van woordenschat en biedt praktische tips. Download
Begrijpend lezen van hypermedia (2016)
Segers, E. (Tijdschrift Taal, 7(10), 21-26)
Artikel over tekstbegrip bij digitale teksten met hyperlinks en multimedia met suggesties om meer aandacht te geven aan het lezen van ‘hypermedia’. Lees het artikel