Leerdoelen en leerlijnen
Het Referentiekader taal en rekenen
SLO
Het Referentiekader taal beschrijft voor vier taaldomeinen wat leerlingen zouden moeten kennen en kunnen op verschillende momenten in hun schoolloopbaan. Download
Conceptkerndoelen Nederlands (2023)
SLO
Document waarin de conceptkerndoelen Nederlands beschreven worden inclusief een toelichting hierop. Download
Leerlijnen taal (2010)
Expertisecentrum Nederlands
Toelichting op het referentieniveau dat betrekking heeft op Begrijpend luisteren. Bekijk de website
Leerlijn bij kerndoel 4
SLO
Inhoud van de leerlijn: ‘De leerlingen leren informatie te achterhalen in informatieve en instructieve teksten, waaronder schema’s, tabellen en digitale bronnen’. Bekijk de website
Leerlijn bij kerndoel 6
SLO
Inhoud van de leerlijn: ‘De leerlingen leren informatie en meningen te ordenen bij het lezen van school- en studieteksten en andere instructieve teksten, en bij systematisch geordende bronnen, waaronder digitale bronnen’. Bekijk de website
Leerlijn bij kerndoel 12
SLO
Inhoud van de leerlijn: ‘De leerlingen verwerven een adequate woordenschat en strategieën voor het begrijpen van voor hen onbekende woorden. Onder ‘woordenschat’ vallen ook begrippen die het leerlingen mogelijk maken over taal te denken en te spreken’. Download