Onderzoek

Leesmotivatie onder de loep: inzichten uit wetenschappelijk onderzoek (2021)
Stichting Lezen (Amsterdam: Stichting Lezen)
Dit rapport brengt kennis over (lees)motivatie bijeen op basis van inzichten uit wetenschappelijk onderzoek. Aan de hand van een aantal motivatietheorieën wordt de koppeling gemaakt naar leesmotivatie en de link gelegd met leesvaardigheid. Download

Lezen doe je samen. Hoe kan leeshonger gestimuleerd worden? (2020)
Stokmans, M., & Wolters, R. (Utrecht: Eburon)
Publicatie over het leeshongermodel, waarin kennis over leesdoelen, leesmotivatie en succesvolle leesbevordering is vervat. Het model beschrijft hoe anderen, zoals ouders, leerkrachten en leeftijdsgenoten de leeshonger bij lezers en niet-lezers aan kunnen wakkeren. Download

De leesmotivatie van Nederlandse kinderen en jongeren (2017)
DUO Onderwijsonderzoek (Amsterdam: Stichting Lezen)
Onderzoek onder leerlingen tussen de 8-18 jaar naar hun leesmotivatie, waarom ze al dan niet gemotiveerd zijn, hun leesgedrag, leesomgeving en mediagebruik. Download

Leesmotivatie bevorderen in het primair onderwijs (2022)
Steensel, R. van & Eijnden, J. van den (Onderwijskennis.nl)
Artikel met informatie uit wetenschappelijk onderzoek over de kern en onderliggende factoren van leesmotivatie en hoe deze leesmotivatie op school en in de thuissituatie gestimuleerd kan worden. Lees het artikel

Welk verband bestaat er tussen leesmotivatie en prestaties voor begrijpend lezen in het basisonderwijs? (2019)
Hoeven, J. van der (KR. 574, Den Haag: Kennisrotonde)
In Kennisrotonde geven experts in een kort artikel antwoord op vragen uit de praktijk. Het artikel bevat een link naar een uitgebreider rapport. Lees het artikel

Intrinsic and extrinsic motivations: Classic definitions and new directions (2000)
Ryan, R. M., & Deci, E. L. (Contemporary Educational Psychology, 25, 54-67)
Artikel van de grondleggers van de zelfdeterminatietheorie waarin het klassieke onderscheid tussen intrinsieke en extrinsieke motivatie opnieuw onder het licht wordt gehouden en verschillende soorten van extrinsieke motivatie worden onderscheiden. Lees het artikel

Leesbevordering op maat: afstemmen op individuele verschillen (2019)
Scheltinga, F. (in E. Segers & R. van Steensel, Lekker lezen: over het belang van leesmotivatie, Utrecht: Eburon, 19-28)
Onderzoeksverslag naar het leesplezier van vmbo- en mbo-leerlingen, de mate waarin ze lezen vermijden, het vertrouwen dat ze hebben in hun eigen leesvaardigheid en waardoor deze positieve of negatieve gevoelens worden bepaald. Download

De Leesmonitor
Stichting Lezen
De Leesmonitor van Stichting Lezen maakt onderzoek toegankelijk voor de praktijk. Op deze website staan verschillende artikelen over het stimuleren van de leesmotivatie. Bekijk de website

Effecten van leesmotivatie-interventies: Uitkomsten van een meta-analyse (2016)
Steensel, R. van, Sande, L. van der, Bramer, W., & Arends, L. (Rotterdam: Erasmus Universiteit / Den Haag: NRO)
Reviewstudie naar leesmotivatieprogramma’s, hun effect op leesmotivatie en begrijpend lezen en de kenmerken waar de meest effectieve programma’s aan voldoen. Download

Lezen stimuleren via vrij lezen, boekgesprekken en appberichten. Effecten van leesbevorderingsactiviteiten in het basisonderwijs en het vmbo (2019)
Sande, L. van der, Wildeman, I., Bus, A., & Steensel, R. van (Utrecht: Eburon)
Twee studies naar deelname aan de Bibliotheek op school in het basisonderwijs, welke activiteiten er ondernomen worden in het kader van dit programma en wat de effecten hiervan zijn op leesmotivatie en leesvaardigheid. Download