Welke rol hebben ouders in de leesopvoeding?
Essentiële rol
Ouders spelen een essentiële rol in de leesopvoeding. Kinderen van ouders die zelf veel lezen, veel boeken in huis hebben, voorlezen, helpen met het kiezen van boeken, met hun kinderen naar de bibliotheek of boekwinkel gaan en praten over boeken, zijn gemotiveerder om te lezen, lezen meer en zijn leesvaardiger. De kans dat een kind uitgroeit tot lezer is vijf keer zo groot bij een actieve leesopvoeding. Daarmee is de invloed van ouders veel groter dan die van de leerkracht of vrienden.
Kracht van voorlezen
Dagelijks is er veel talige interactie tussen ouders en hun kinderen: ze voeren samen gesprekken, lezen samen een boek, zingen een liedje of vertellen een verhaal. Van deze activiteiten blijkt juist bij het voorlezen de kans op rijke talige interactie het grootst. Kinderen krijgen tijdens het voorlezen toegang tot een taalaanbod dat qua opbouw, zinsstructuren en woordenschat rijker is dan de gangbare spreektaal.
Voor alle ouders haalbaar
Voorbeeldgedrag van ouders en boekenbezit thuis zijn belangrijk, maar nog belangrijker blijkt leesbegeleiding. Deze begeleiding bestaat uit oprechte interesse in het leesgedrag van kinderen, voorlezen, boeken cadeau geven, boeken aanraden of helpen met kiezen en bespreken wat kinderen lezen. Ouders die moeite hebben met (voor)lezen en geen geld hebben voor kinderboeken kunnen dus ook bijdragen aan de leesopvoeding, bijvoorbeeld door met hun kind naar de bibliotheek te gaan of interesse te tonen in wat kinderen lezen.