Wat is de meerwaarde van de combinatie taal en cultuur?
Je kunt de cultuurvakken als middel benutten voor talige doeleinden, zoals creatief schrijven, nieuwe woorden leren kennen en inleven in verhalen. Een bekend voorbeeld is muziek in de kleuterklas: door te luisteren naar liedjes maken kleuters zich spelenderwijs (rijm)klanken en woorden eigen. En via drama kunnen leerlingen inzicht krijgen in verhaalopbouw en verhaalverwerking. Daarbij breiden ze hun mondelinge taalvaardigheid uit in een speelse en betekenisvolle context.
Daarnaast zijn er veel theatervoorstellingen en films op basis van een kinderboek, die aanleiding vormen om overeenkomsten en verschillen tussen het boek en de voorstelling of film te bespreken.
Een stap verder is om taal- en cultuurvakken te integreren. In beide gevallen kunnen kunstvakdocenten van culturele instellingen je helpen om je onderwijs vorm te geven.
Cultuureducatie met Kwaliteit
De landelijke subsidieregeling Cultuureducatie met Kwaliteit is bedoeld om de lokale samenwerking tussen scholen en culturele instellingen te bevorderen. Ze biedt scholen de kans om externe deskundigheid de school in te brengen, bijvoorbeeld om cultuurvakken in te zetten om het taal- en leesonderwijs te verstevigen. Een cultuurcoördinator op school kan in samenspraak met de taal-/leescoördinator zorgen voor het verbinden van cultuuronderwijs aan leesonderwijs en voor de verankering in het leesbeleidsplan.