Van theorie naar praktijk
Boeken en rapporten
Samenwerken binnen het schoolteam

De school als werkplaats, Gereedschapskist voor een sterke kwaliteitscultuur (2022)
    Naaijkens, E., & Bootsma, M. (Huizen: Uitgeverij Pica)
    
        Boek over gezamenlijk vakmanschap ontwikkelen en verbeteren binnen het schoolteam. 
  
De doorgaande leeslijn. De leesontwikkeling van 0-20 jaar (2020)
    Stichting Lezen (Amsterdam: Stichting Lezen)
    
        De doorgaande leeslijn geeft een beschrijving van de leesontwikkeling van kinderen en jongeren en van alle factoren die bepalend zijn voor het opgroeien tot lezer. Download
  
De schoolleider in verandering (2022)
    Wessum, L. van, Ros, A., & Runhaar, P. (Red.) (De Leiderschapsagenda)
    
        Tips voor schoolleiders hoe ze samen met hun team kunnen werken aan goed onderwijs. Download
  
En wat als we nu weer gewoon gingen lesgeven? Een kwaliteitsaanpak voor scholen (2018)
    Naaijkens, E., & Bootsma, M. (Huizen: Uitgeverij Pica)
    
        Boek over het verlagen van de werkdruk binnen de school en ruimte scheppen voor het ontwikkelen van vakmanschap. 
  
Een lui letterland (2024)
    Steenhoff, A. (Amsterdam: Das Mag Uitgevers)
    
        Boek waarin leerkracht Anne Steenhoff vanuit eigen ervaring vertelt hoe je met simpele en haalbare ingrepen de leesvaardigheid en het leesplezier van leerlingen kunt vergroten. 
  
Wie niet leest is gek (2022)
    Smits, N. (De Meern: Uitgeverij Pica)
    
        Publicatie waarin het belang van (voor)lezen en schrijven beschreven wordt en hoe kinderboeken in het onderwijs kunnen worden ingezet. Het boek laat kinderboekenschrijvers aan het woord en bevat boekentips. 
  
Bijna alles wat je moet weten over thematisch leesonderwijs (2023)
    Bootsma, M. & Naaijkens, E. (Huizen: Uitgeverij Pica)
    
        Boek waarin wordt beschreven hoe basisscholen een thematisch en kennisrijk curriculum kunnen implementeren. De auteurs beschrijven uitgebreid hoe lezen, schrijven en spreken ingezet kunnen worden binnen thematisch onderwijs. 
  Samenwerken met de Bibliotheek en andere culturele instellingen

Zin in taal en muziek. Over leren van taal en muziek in samenhang (2020)
    Smits, M. & Hogenes, M. (Den Haag/Utrecht: Taalunie/LKCA)
    
        Publicatie over het creëren van samenhang tussen de vakken taal en muziek op de basisschool. Download
  Artikelen
Samenwerken binnen het schoolteam

Terug naar de basis: de leerkracht centraal. Kwaliteitsaanpak Enigma (2018)
    Buitelaar, R. (JSW, 2, 40-43)
    
        Artikel over de kwaliteitsaanpak in het schoolteam. Lees het artikel
  Samenwerken aan leesbeleid

Ontwikkelen van een verbetercultuur (2022)
    Ros, A. (NRO: onderwijskennis.nl)
    
        Artikel dat het belang onderschrijft van het cyclisch en systematisch werken aan schoolontwikkeling en wat er nodig is om binnen een school een verbetercultuur te realiseren. Lees het artikel
  Samenwerken met ouders

Pilot DoorleesExpress zorgt voor meer taalplezier bij oudere kinderen (2023)
    Cubiss (Lees Lezer Leest! – Bruggenbouwers)
    
        Interview met Charlotte van den Eijnden (Projectleider Voor- en DoorleesExpress bij Huis73 Den Bosch) en Nicole van Gennip (projectleider VVE Surplus) over de DoorleesExpress en het belang van dit programma. Lees het artikel
  Samenwerken met de Bibliotheek en andere culturele instellingen

Boeken en verhalen brengen lessen tot leven (2021)
    Cubiss (Lees Lezer Leest! – Kinderen & basisonderwijs)
    
        Artikel over de rol en taken van de leesmediaconsulent van de Bibliotheek. Lees het artikel
  
Over de kracht van taal als expressie (2021)
    Ros, B. (LKCA)
    
        Een voorbeeld van hoe Friese scholen cultuureducatie met taalonderwijs combineren. Lees het artikel
  
De kracht van taal en muziek (2020)
    Ros, B. (LKCA)
    
        Artikel over de gedeelde kenmerken van de taal- en muziekontwikkeling van kinderen en hoe je die samenhang in de klas kunt benutten. Download
  Samenwerken met auteurs en illustratoren

Kinderen zien je als een filmster (2020)
    Stichting Lezen (Lezen, 2, 16-17)
    
        Artikel over schrijversbezoeken aan scholen waarin schrijvers Abdelkader Benali en Manon Sikkel vertellen hoe een auteur in de klas lezen kan bevorderen. Lees het artikel
  
Jacques Vriens: de schrijver, de leraar en de professional (2022)
    Cubiss (Lees Lezer Leest! – Leesprofessional nu en straks)
    
        Interview met kinderboekenschrijver Jacques Vriens over het belang van schrijversbezoeken voor het vergroten van de leesmotivatie van kinderen. Lees het artikel
  Brochures en handleidingen
Samenwerken binnen het schoolteam

Kwaliteitswaaier: Effectief Onderwijs in Begrijpend Lezen: Samen aan effectief leesonderwijs werken (2024)
    Snel, M. (Kennistafel Effectief Leesonderwijs)
    
        Waaier waarin de rollen en taken van de leerkracht, leesdeskundige, schoolleider en schoolbestuurder staan beschreven in het realiseren van effectief leesonderwijs. Download
  
Leesonderwijs op peil. Aan de slag met onderwijs in begrijpend lezen (2023)
    Dhont, J., & Prenger, J. (Amersfoort: SLO)
    
        Publicatie met werkvormen en tips om als schoolteam met elkaar in gesprek te gaan over en te werken aan effectief (begrijpend) leesonderwijs. Download
  
Teamgids leesbevordering voor leraren (2024) 
    Buul, A. van, Mertens, D., Vaessen-Moonen, L., Ven, H. van de, Vermeulen, A. (Helmond: Hogeschool De Kempel) 
    
        Teamgids waarmee scholen intern een professionaliseringstraject kunnen opzetten om van leerkrachten (nog) betere leesbevorderaars te maken. Leerkrachten doen kennis op over en worden gestimuleerd om (meer) kinderboeken te gaan lezen. Download
  Samenwerken met ouders

Kwestie van lezen, deel 6: Voorlezen stimuleren in meertalige gezinnen
    Stichting Lezen
    
        Kwestie van Lezen is een serie folders met achtergronden en praktische tips voor leerkrachten. Download
  
Kwestie van Lezen, deel 8: Ouders betrekken bij (voor)lezen
    Stichting Lezen 
    
        Kwestie van Lezen is een serie folders met achtergronden en praktische tips voor leerkrachten. Download
  
Ouderpartnerschap en lezen. Een stappenplan voor Bibliotheken die werken met BoekStart in de kinderopvang en de Bibliotheek op school (2017)
    Actief Ouderschap en Stichting Lezen
    
        Plan voor bibliotheken om samen met scholen ouders te betrekken bij leesbevordering thuis. Download
  Samenwerken met de Bibliotheek en andere culturele instellingen

Meer lezen, beter in taal – po. Effecten van lezen op taalontwikkeling (2025)
    Broekhof, K. (Amsterdam: Stichting Lezen)
    
        In deze brochure over de invloed van veel lezen en meer plezier in lezen op de taalontwikkeling en de leesvaardigheid wordt aandacht besteed aan het belang van een structurele samenwerking tussen school en de Bibliotheek. Download
  
Cultuur en lezen hand in hand! Verrassende cross-overprojecten in de schijnwerpers (2019)
    Matthee, P., & Groof, T. de (Cubiss/Provincie Noord-Brabant)
    
        Deze publicatie biedt veel tips en voorbeelden voor creatieve boekverwerkingsopdrachten. Download
  Samenwerken met auteurs en illustratoren

Leesbevordering in de praktijk. De auteur als leesbevorderaar (2021)
    Stichting Lezen (Amsterdam: Stichting Lezen)
    
        In deze brochure wordt overzichtelijk het activiteiten- en programma-aanbod van De Schrijverscentrale en De Schoolschrijver beschreven. Download