Beleid

Van leerlingen lezers maken. Handboek voor krachtig leesonderwijs (2023)
Hebbrecht, J. & Vansteelandt, I. (Leuven: Uitgeverij Lannoo Campus)
In dit boek wordt met voorbeelden beschreven hoe je krachtig leesonderwijs op school vormgeeft. Aan bod komen: het ontwikkelen van effectief leesbeleid, een effectieve leesdidactiek en samenwerking met partners binnen en buiten school.
Effectief leesonderwijs in de praktijk. Een kennisrijke aanpak voor het basisonderwijs (2024)
Buhrs, H. (Huizen: Uitgeverij Pica)
Het boek Effectief leesonderwijs in de praktijk beschrijft het maken van een lesopzet bij diverse rijke teksten en de schoolbrede implementatie van effectief leesonderwijs.
Taal in de basisschool. 75 vragen over taalonderwijs in het kleuter en lager onderwijs (2023)
Branden, K. van den & Vanbuel, M. (Kalmthout, België: Pelckmans uitgevers)
Dit boek bevat 75 vragen inclusief antwoorden zodat leerkrachten in het basisonderwijs de taalontwikkeling van leerlingen optimaal kunnen stimuleren. Er is ruim aandacht in dit boek voor het opstellen, uitvoeren en borgen van taalbeleid. Het boek is geschreven voor de Vlaamse context, maar de inzichten zijn ook heel goed bruikbaar in Nederland.
Taalbeleid.be
Centrum voor Taal & Onderwijs (KU Leuven)
Deze website biedt informatie en materialen om zelf aan de slag te gaan met een taalbeleid, met als doel om ook jouw visie over taalbeleid aan te scherpen en samen te blijven werken aan taal. Geschreven voor de Vlaamse context, maar ook bruikbaar in Nederland. Bekijk de website
Toolkit: Evidence-informed effectief leesonderwijs (2023)
Naaijkens, E, Bootsma, M., Dikmans, M., Leeuw, S. de, Capelleeven, S. van, & Prokic-Breuer, T. (EducationLab)
Toolkit met richtlijnen en praktijkvoorbeelden voor scholen die evidence-informed effectief leesonderwijs willen implementeren. Er wordt een cyclisch proces beschreven voor het ontwikkelen van duurzaam taal- en leesbeleid. Download

Nieuwsbrief

Blijf op de hoogte en ontvang de nieuwsbrief van lezeninhetpo.nl