Wat houdt de ‘vertel eens’-aanpak van Aidan Chambers in?
‘We weten pas wat we denken als we het onszelf horen zeggen’, aldus de Britse jeugdboekenschrijver en leesgoeroe Aidan Chambers. Zijn vertel eens-aanpak geeft een didactisch kader voor verdiepende gesprekken over boeken of korte fictieteksten. In de gesprekken staan de ervaringen en beleving van leerlingen centraal. Ze scherpen hun denkbeelden aan door er met elkaar over te praten.
De leerkracht als gespreksleider bij ‘vertel eens’
Als leerkracht breng je het gesprek op gang door open vragen te stellen. Je vraagt niet naar de bedoeling van de schrijver of de betekenis van een woord, maar nodigt leerlingen uit hun mening en kijk op het verhaal toe te lichten: ‘Vertel eens?’ Daarbij zijn er geen ‘goede’ of ‘foute’ antwoorden. Je bent bij vertel eens de geïnteresseerde gespreksleider die zorgt voor verdieping en ruimte biedt voor verschillende meningen en die doorvraagt. Het is dus meer dan het (snel) afwerken van een stapel vragenkaartjes.
Leerlingen laten wennen aan ‘Vertel eens’
Deze aanpak is heel goed incidenteel te gebruiken. Wel leert de ervaring dat leerlingen er even aan moeten wennen om een gefundeerde eigen mening te geven. Hoe vaker je het inzet, hoe beter het gaat lopen en hoe meer het leerlingen aanzet tot (zelf) nadenken over het verhaal. Je kunt al een start maken met de vertel eens-aanpak in de kleutergroep.