Hoe ziet de schoolbibliotheek en boekencollectie eruit?
Een schoolbibliotheek omvat een gevarieerde collectie kinderboeken en ander leesmateriaal op een centrale plek in de school. Voor iedere leerling zijn er vijf tot zeven titels voorhanden. Om alle leerlingen maximaal te laten profiteren van de schoolbibliotheek is het nodig een aantal zaken goed te regelen:
- een jaarlijks budget voor het opschonen en vervangen van een deel (ongeveer 10%) van de collectie
- een eindverantwoordelijke/aanspreekpunt binnen de school voor alles wat met de schoolbibliotheek te maken heeft, bijvoorbeeld de taal- of leescoördinator zijn
- inspraak van leerkrachten en leerlingen bij de aanschaf van boeken
- ruime toegankelijkheid van de schoolbibliotheek voor alle groepen
- hulp bij het kiezen van boeken door iemand met kennis van de collectie
- een aantrekkelijke presentatie van boeken
- een (digitaal) uitleensysteem
- uitleen voor thuis
- eventueel: afspraken met de Bibliotheek over collectie en beheer (NB dit is vanzelfsprekend binnen de Bibliotheek op school)
De samenstelling van de bibliotheekcollectie zal variëren naar gelang de leerlingpopulatie op je school. Vanzelfsprekend houd je rekening met de interesses en het leesniveau van leerlingen, maar ook met behoefte aan anderstalige boeken en aanbod voor leerlingen met dyslexie. Je hoeft niet zelf het wiel uit te vinden, maar kunt gebruikmaken van bestaande handleidingen en van de expertise van de Bibliotheek en (kinder-)boekhandel.
Richtlijnen voor het inrichten van een schoolbibliotheek zijn te vinden in: ‘Open Boek, Handboek voor leesbevordering’ (Jos Walta, 2020) en in het ‘Handboek inrichting, collectie en beheer‘.