Geraadpleegde bronnen
Rijke taal. Taaldidactiek voor het basisonderwijs (2020)
Koeven, E. van & Smits, A. (Amsterdam: Boom uitgevers)
Het boek Rijke taal biedt tal van praktische handvatten voor het taal- en leesonderwijs gebaseerd op wetenschappelijke inzichten.
Leer ze lezen. Praktische inzichten uit onderzoek voor leraren basisonderwijs (2021)
Ros, B., Gelderen, A. van, Glopper, K. de, & Steensel, R. van (Meppel: Ten Brink Uitgevers)
Dit boek beschrijft in een korte, heldere en inspirerende stijl drieëntwintig internationale kernpublicaties over het (met begrip) leren lezen op de basisschool.
De doorgaande leeslijn. De leesontwikkeling van 0-20 jaar (2020)
Stichting Lezen
De doorgaande leeslijn geeft een beschrijving van de leesontwikkeling van kinderen en jongeren en van alle factoren die bepalend zijn voor het opgroeien tot lezer.
Open Boek. Handboek leesbevordering (2020)
Walta, J. (Eindhoven: Kinderboekwinkel de Boekenberg, 6e volledig herziene druk)
Dit handboek gaat in op alle aspecten die belangrijk zijn bij leesbevordering als basis voor het leesonderwijs. De opleiding Open Boek en de pabo-minor Open Boek maken gebruik van dit handboek.
De Leesmonitor
De Leesmonitor van Stichting Lezen maakt onderzoek toegankelijk voor de praktijk.