Welke boeken en ander leesmateriaal gebruik je zelf bij de kleuters?
Naast het leesmateriaal voor leerlingen in de leeshoek heb je zelf een voorleescollectie, bijvoorbeeld passend bij de thema’s waarmee je werkt. Er is een grote variatie aan boeken die elk op hun eigen manier bijdragen aan geletterdheid:
- Verhalende prentenboeken: deze geven de mogelijkheid beeld en tekst te vergelijken, in eigen woorden een verhaal te vertellen, het verhaal na te spelen en te praten over de inhoud en verhaalbeleving van leerlingen.
- Verhalende informatieve prentenboeken, waaronder alfabetboeken, die heel geschikt zijn om op een speelse manier aandacht te besteden aan de klank-tekenkoppeling.
- Kijk- en zoekboeken: deze dagen uit om goed te kijken en verbanden te leggen.
- Voorleesboeken met korte verhalen en weinig illustraties: deze geven kinderen meer mogelijkheden een verhaal in hun hoofd te verbeelden.
- Rijmpjes, versjes en gedichten: deze zijn bij uitstek geschikt voor het stimuleren van klankbewustzijn en het plezier in taal.
De lokale bibliotheek of de leesconsulent kan adviseren over verschillende boeken die passen binnen een gekozen thema. De bibliotheek verzorgt themacollecties als aanvulling op de vaste collectie in de klas.