Wat is beginnende geletterdheid?
Beginnende geletterdheid betreft de kennis en vaardigheden die leerlingen nodig hebben om in groep 3 te leren lezen en schrijven. De fase van beginnende geletterdheid eindigt met het beheersen van de elementaire lees- en schrijfvaardigheden.
Als leerkracht in de kleutergroep heb je een belangrijke rol om deze beginnende geletterdheid te stimuleren zonder daar losse oefeningen van te maken.
Tussendoelen beginnende geletterdheid
Er zijn voor de fase van beginnende geletterdheid tussendoelen opgesteld. Deze vormen een onderdeel van alle (taal)ontwikkelingsdoelen die er zijn opgesteld voor jonge kinderen.
Kort samengevat draait geletterdheid in de kleutergroep om:
- Vertrouwd raken met boeken: functie leren kennen en belangstelling ontwikkelen voor boeken;
- Verhaalbegrip: voorgelezen of vertelde verhalen begrijpen (‘begrijpend luisteren’) en kunnen navertellen;
- Functie van geschreven taal leren kennen: leren dat geschreven taal een communicatiemiddel is;
- Ontdekken van de relatie tussen gesproken en geschreven taal: leren begrijpen dat je ook kunt opschrijven wat je zegt;
- Klankbewustzijn: klankgehelen, zoals woorden in zinnen kunnen onderscheiden (fonologisch bewustzijn) en losse klanken kunnen onderscheiden en herkennen (fonemisch bewustzijn);
- Klank-tekenkoppeling leren kennen: besef hebben van het feit dat woorden zijn opgebouwd uit klanken en dat deze gekoppeld zijn aan letters.