Leeswijzer diversiteit en inclusie
De leeswijzer biedt een gereedschapskist met handige instrumenten als basis voor activiteiten rond diversiteit en inclusie in de klas.

Welke verhalen kan je gebruiken om kinderen te leren respectvol om te gaan met verschillen in cultuur? Welke boeken geven lezers inzicht in zichzelf en anderen? Universitair docent jeugdliteratuur Sara Van den Bossche (Tilburg University) heeft een leeswijzer ontwikkeld waarmee je leert bepalen of en hoe een boek zich leent voor gesprekken rondom diversiteit en inclusie.
In twee video’s laat Jillian Emmanuels zien hoe de Leeswijzer diversiteit en inclusie in jeugdliteratuur helpt om een boek te gebruiken voor gesprekken over onderwerpen als keuzes, empathie en de blik op jezelf en anderen.
Aflevering 1: Voor leerkrachten, collectioneurs en bibliotheekmedewerkers die werken met jonge kinderen (4-8 jaar). Verhalen zijn meer dan alleen leuk of spannend. Ze helpen kinderen zichzelf te herkennen én anderen beter te begrijpen.
Aflevering 2: Voor docenten en leesbevorderaars in de midden- en bovenbouw (8-12 jaar). Boeken kunnen kinderen laten nadenken over eerlijkheid en gelijkheid, thema’s die in elke klas spelen.
Op lezen.nl lees je meer over de Leeswijzer diversiteit en inclusie in jeugdliteratuur.