Wie nemen deel aan het leesteam en wat zijn de taken?

Bezetting leesteam

Een leesteam bestaat bij voorkeur uit de leesdeskundigen binnen de school (opgeleide taal- en/of leescoördinator en/of expertleraar), de IB’er/ kwaliteitscoördinator, de schoolleider en de leesmediaconsulent vanuit de Bibliotheek. De deelname van de schoolleider zorgt ervoor dat het leesteam mandaat heeft om beslissingen te nemen. Afhankelijk van de grootte van de school is ook de participatie van enkele leerkrachten zinvol om het draagvlak te vergroten en de werkdruk van het leesteam te verlagen.

Taken

De kerntaken van een leesteam zijn:

  • zorgen voor gezamenlijk leesbeleid, en de uitvoering en evaluatie van dit beleid;
  • op de hoogte blijven van actuele inzichten over effectief leesonderwijs, nieuwe publicaties en tools;
  • begeleiden van het (verander)proces: het onderwerp op de agenda zetten van studiebijeenkomsten en teamoverleggen, en die besprekingen voorbereiden;
  • een externe onderwijsadviseur inhuren (indien gewenst);
  • zorgen voor deskundigheidsbevordering van het team;
  • opbouwen van een leergemeenschap binnen de school of met andere scholen.

Nieuwsbrief

Blijf op de hoogte en ontvang de nieuwsbrief van lezeninhetpo.nl