Wat staat er in een leesbeleidsplan?

Meerjarenplan en jaarplan

Een leesbeleidsplan bestaat uit twee gedeeltes: een meerjarenplan en een jaarplan. De volgende onderdelen horen thuis in het meerjarenplan:

  • visie van de school op leesonderwijs en leesbevordering: wat is de ambitie voor onze leerlingen?;
  • de doelen die de school wil realiseren (schoolbreed curriculum), uitgaande van de nieuwe (concept)kerndoelen Nederlands;
  • wat er nodig is om die doelen te realiseren? Het gaat hierbij om randvoorwaarden zoals professionalisering, een actuele boekencollectie en een geoormerkt budget;
  • de trekkers van het leesbeleid: wie zitten er in het leesteam en hoe zijn de taken verdeeld?;
  • de manier waarop zeggenschap van het team en van leespartners is geregeld;
  • de wijze van monitoren, evalueren, analyseren, bijstellen en borgen.

Het jaarplan is een uitwerking van het meerjarenplan voor het aankomend schooljaar en beschrijft onder meer de geplande acties.

De onderdelen van het meerjarenplan en het jaarplan – verder uitgewerkt in het stappenplan leesbeleid – zien er als volgt uit:

FIGUUR VOLGT BINNENKORT

Group Tip
Inspiratie voor een visie vind je bij de karakteristiek die hoort bij de definitieve conceptkerndoelen Nederlands.
Group Tip
Het jaarplan van de Bibliotheek op school biedt een format om afspraken met de Bibliotheek over leesbevordering en mediabewuste informatievaardigheden vast te leggen.

Nieuwsbrief

Blijf op de hoogte en ontvang de nieuwsbrief van lezeninhetpo.nl