Waarom samenwerken aan duurzaam leesbeleid?

Planmatig werken aan leesonderwijs

Duurzaam leesbeleid geeft houvast om als schoolteam planmatig te werken aan effectief leesonderwijs. In het beleid beschrijft de school de doorgaande lijn in het werken aan leesvaardigheid, leesmotivatie en leesgedrag van alle leerlingen en de kennis, vaardigheden en attitude van leerkrachten die daarvoor nodig zijn.

Duurzaam leesbeleid vraagt om tijd en betrokkenheid van het bestuur, de schoolleiding, het team, ouders, leerlingen, de Bibliotheek en andere (culturele) instellingen buiten de school.

Boeken verspreid over tafel

Group Tip
Uitgebreide informatie over leesbeleid en voorbeelden van scholen vind je in het boek ‘Van leerlingen lezers maken’ (Vansteelandt en Hebbrecht, 2023) en op de website van de Iedereen Leest Academie. Daar is ook het online leertraject een duurzaam leesbeleid ontwikkelen beschikbaar.
Group Tip
In het boek Taal in de basisschool (2024) geven Marieke Vanbuel en Kris van den Branden antwoord op 75 vragen over taalonderwijs en taalbeleid.

Nieuwsbrief

Blijf op de hoogte en ontvang de nieuwsbrief van lezeninhetpo.nl