Tools om te monitoren en evalueren
Tools voor vloeiend lezen
Running record
Bouwman, Lammers & Van de Mortel Onderwijsadviseurs
De running record is een formatieve manier om leerlingen te volgen op vlotheid, nauwkeurigheid en expressie. Karin van de Mortel legt in dit artikel uit hoe je een running record maakt. Lees het artikel
Multidimensional Fluency Scale van Rasinski
Zutell, J. & Rasinski T. (1991)
Een schaal die vier onderdelen meet – expressie en volume, frasering, soepelheid en snelheid – op een schaal van 1 tot en met 4. Download
De zelfobservatieschaal Lezen zoals je praat
School aan Zet
In de kwaliteitskaart Vloeiend Lezen (School aan Zet, 2013) is in bijlage 1 de zelfobservatieschaal Lezen zoals je praat: luisteren naar jezelf opgenomen. Download
Vloeiendheidsschaal uit Connect Vloeiend lezen
Dyslexie Centraal
In het draaiboek van het programma Connect Vloeiend lezen – een interventieprogramma voor zwakke lezers uit groep 4 – vind je een vloeiendheidsschaal. Download
Tools voor leesmotivatie
De Monitor de Bibliotheek op school
Stichting Lezen en partnerorganisaties
Vragenlijsten die leerlingen, leerkrachten en de leesmediaconsulent invullen over de inzet en de opbrengsten van de Bibliotheek op school. Hiermee kunnen de school en de bibliotheek bewust kiezen aan welke doelen zij gaan werken om het leesgedrag en de leesmotivatie van leerlingen en leerkrachten verder te stimuleren. Je vindt hier meer informatie over de vragenlijsten. Bekijk de website
Formatief evalueren
Denkraam formatief evalueren
SLO
Leerkracht Nicoline Tammes ontwikkelde een denkraam formatief evalueren. Dit denkraam is een hulpmiddel om leerkrachten te ondersteunen om de vijf fasen van formatief evalueren in te bedden in de lessen. Download
Vloeiend lezen in groep 3: hoe pak je dat formatief aan?
SLO
Leerkracht Nicoline Tammes ging in haar leesles aan de slag met formatief evalueren. Welke keuzes maakte zij en welk effect had dit op haar handelen en dat van de leerlingen? Download
Aan de slag met Woeste Willem
SLO
Een stappenplan én voorbeelduitwerking over hoe je bij kleuters formatief evalueren kunt verweven bij verhalend ontwerpen met het prentenboek: Woeste Willem (Ingrid en Dieter Schubert, Lemniscaat, 2017). Download
Exitcards
Aan de slag met exitcards
SLO
Met exitcards kun je informatie verzamelen over de leerontwikkeling van leerlingen. Deze publicatie van SLO (2020) beschrijft de verschillende functies van exitcards en hoe je deze doelgericht kunt inzetten. Lees het artikel
Exitcards: voorbeelden en tips uit de praktijk
SLO
Een twintigtal basisschoolleerkrachten wisselde hun gebruikte exitcards uit. In een inspirerend sfeerverslag (SLO, 2021) kun jij hun ervaringen met het inzetten van exitcards lezen. Lees het artikel