Met welke informele activiteiten krijg je zicht op vloeiend lezen?
Naast luisteren naar leerlingen tijdens het hardop lezen kun je ook instrumenten gebruiken voor het gericht observeren en vastleggen van je observaties. Voorbeelden zijn:
- Running Record: je maakt aantekeningen terwijl de leerling leest en let op vlotheid, nauwkeurigheid en expressie. Dit is een formatieve manier van monitoren, waardoor je direct je onderwijs kunt aanpassen.
- Multidimensional Fluency Scale van Rasinski: Een (Engelstalige) rubric voor het meten van expressie en volume, frasering, soepelheid en snelheid.
- Observatieschalen voor vloeiend en expressief lezen.
- Zelfobservatieschaal Lezen zoals ik praat? uit de Kwaliteitskaart Vloeiend Lezen.
- De vloeiendheidsschaal uit het interventieprogramma Connect Vloeiend Lezen, een programma voor zwakke lezers uit groep 4.
Je kunt ook de formatieve cyclus inzetten om de ontwikkeling in vloeiend lezen te volgen. In dit artikel van MeerTaal lees je hoe leerkracht Nicoline Tammes dit aanpakt.