Met welke formele activiteiten achterhaal je de woordkennis?
Je kunt ook (gestandaardiseerde) toetsen afnemen om informatie te verzamelen over woordkennis. Bijvoorbeeld woordenschattoetsen die het woordkennisniveau van de leerlingen grofweg bepalen (bijvoorbeeld de leerlingen van groep 6 van jouw school in vergelijking met alle zesdegroepers in Nederland).
Een LVS Woordenschattoets meet het niveau en de ontwikkeling van de woordenschat. Het gaat daarbij om de receptieve woordenschatontwikkeling (zowel de breedte als de diepte) van leerlingen over de tijd. Zo’n toets bevat ook woorden die weinig voorkomen en niet aan bod zijn gekomen in het onderwijs. Dat is logisch, want de toets is onafhankelijk van methodes ontwikkeld.
Voorbeelden van genormeerde woordenschattoetsen zijn:
- Cito Woordenschat
- DiaWoord
- IEP LVS Woordenschat
- Ook de Taaltoets Alle Kinderen voor leerlingen uit groep 1 t/m 4 heeft taken gericht op woordenschat.