Hoe verzamel je gericht informatie?
Verreweg de meeste informatie over de leesontwikkeling verzamel je informeel, in de dagelijkse interactie met je leerlingen, soms individueel, soms in groepjes en soms klassikaal. Denk aan de momenten waarop je samen een stukje leest, waarop je het lezen observeert of een leesgesprek voert. Daarnaast kun je formeel informatie verzamelen door leerlingen al dan niet gelijktijdig een methodeafhankelijke of onafhankelijke leestaak of toets te laten maken.
Kernvragen voor keuzes
Welke gegevens je verzamelt, hangt af van wat je precies wilt weten en waarom. Om te kiezen welk type instrument of werkvorm je gebruikt, in welke setting (binnen de instructie of daarbuiten) en voor welke doelgroep bepaal je door de volgende kernvragen te beantwoorden:
- Welke informatie heb ik nodig over de leesontwikkeling van de leerling(en)?
- Waarom wil ik dat weten?
- Met welke activiteiten en eventuele instrumenten kan ik de benodigde informatie het beste verzamelen?
- Hoe interpreteer en weeg ik alle verzamelde informatie? Welke vervolgacties onderneem ik op basis hiervan?
Meer informatie over het maken van keuzes bij het gericht verzamelen van informatie vind je in de artikelen Beter toetsen en evalueren van lezen met begrip (Van de Mortel, 2015) en Cyclus Formatief Evalueren (Gulikers & Baartman, 2020).