Van theorie naar praktijk

Rijke taal. Taaldidactiek voor het basisonderwijs (2020)
Koeven, E. van & Smits, A. (Amsterdam: Boom uitgevers)
Het boek Rijke taal biedt tal van praktische handvatten voor het taal- en leesonderwijs gebaseerd op wetenschappelijke inzichten.
Leer ze lezen. Praktische inzichten uit onderzoek voor leraren basisonderwijs (2021)
Ros, B., Gelderen, A. van, Glopper, K. de, & Steensel, R. van (Meppel: Ten Brink Uitgevers)
Dit boek beschrijft in een korte, heldere en inspirerende stijl drieëntwintig internationale kernpublicaties over het (met begrip) leren lezen op de basisschool. Download
De doorgaande leeslijn. De leesontwikkeling van 0-20 jaar (2020)
Stichting Lezen (Amsterdam: Stichting Lezen)
De doorgaande leeslijn geeft een beschrijving van de leesontwikkeling van kinderen en jongeren en van alle factoren die bepalend zijn voor het opgroeien tot lezer. Download
Open Boek. Handboek leesbevordering (2020)
Walta, J. (Eindhoven: Kinderboekwinkel de Boekenberg, 6e volledig herziene druk)
Dit handboek gaat in op alle aspecten die belangrijk zijn bij leesbevordering als basis voor het leesonderwijs. De opleiding Open Boek en de pabo-minor Open Boek maken gebruik van dit handboek.
Wie dit niet leest is gek (2022)
Smits, N. (De Meern: Uitgeverij Pica)
Publicatie waarin het belang van (voor)lezen en schrijven beschreven wordt en hoe kinderboeken in het onderwijs kunnen worden ingezet. Het boek laat kinderboekenschrijvers aan het woord en bevat boekentips.
Waarom zou je lezen? Handboek jeugdliteratuur (2021)
Moolenaar, P. & Meelis-Voorma, T. (Assen: Uitgeverij Koninklijke van Gorcum)
Handboek met informatie over het stimuleren van leesplezier en het werken aan literaire competentie van basisschoolleerlingen. Inclusief leerlijnen en uitgewerkte voorbeelden voor het geven van literatuuronderwijs.
Leespraat: De leesomgeving & Vertel eens (2012)
Chambers, A. (Leidschendam: NBD Biblion)
Publicatie over het enthousiasmeren van kinderen voor boeken en het voeren van boekgesprekken.
Werkvormenboek leesbevordering (2021)
Jonge, T. de (De Jonge Educatief)
Dit boek beschrijft negentig interactieve werkvormen om leesbevorderende lessen vorm te geven voor kinderen en jongeren van negen tot vijftien jaar.
Praten over lezen (2022)
Bootsma, M., Buhrs, H., & Cornelissen, G. (JSW, online artikel)
Artikel waarin verteld wordt wat literaire gesprekken zijn en hoe je deze in de klas kunt organiseren. Lees het artikel
Zorg dat kinderen de vrijheid voelen om te lezen wat ze leuk vinden (2021)
Cubiss (Lees Lezer Leest! – Kinderen & basisonderwijs)
Interview met José Peijen (oud-adviseur bij Cubiss) over de belangrijke rol van de leesconsulent bij het vinden van het juiste boek voor elke leerling. Lees het artikel
Fiche Voorlezen (z.d.)
KU Leuven
Fiche over doelen en aanpak van verschillende manieren van voorlezen: interactief voorlezen, hardop denkend voorlezen en herhaald voorlezen. Download
Kwestie van Lezen 1: Vrij lezen op de basisschool
Stichting Lezen
Kwestie van Lezen is een serie folders met achtergronden en praktische tips voor leerkrachten. Download
Kwestie van Lezen 2: Praten over boeken op de basisschool
Stichting Lezen
Kwestie van Lezen is een serie folders met achtergronden en praktische tips voor leerkrachten. Download
Kwestie van Lezen 3: Voorlezen op de basisschool
Stichting Lezen
Kwestie van Lezen is een serie folders met achtergronden en praktische tips voor leerkrachten. Download
Kwestie van Lezen 7: Digitale kinderboeken
Stichting Lezen
Kwestie van Lezen is een serie folders met achtergronden en praktische tips voor leerkrachten. Download
Kwestie van Lezen 18: De ideale helper
Stichting Lezen
Kwestie van Lezen is een serie folders met achtergronden en praktische tips voor leerkrachten. Download
Lessuggesties schrijven voor onderwijs en kinderopvang. Bij fictie, poëzie en verhalende non-fictie  (2022)
Stichting Lezen
Richtlijnen voor het beoordelen of schrijven van goede lessuggesties bij boeken. Download
Lezen in beeld: infographic over lezen in het primair onderwijs
Stichting Lezen (2020)
Overzichtelijke infographic met onderzoeksbevindingen over lezen in de basisschoolleeftijd.  Download
Literaire gesprekken in de klas (2019)
Cornelissen, G. (Amsterdam: Stichting Lezen) 
Brochure met achtergronden en praktische tips voor het voeren van literaire gesprekken in het basisonderwijs en het voortgezet onderwijs. Download
Geletterdheid en schoolsucces
Koeven, E. van & Smits, A.
Blog over een effectieve aanpak van taal- en leesonderwijs. Lees het blog
Over leesgesprekken (2021)
SLO
Webpagina op de website van SLO met informatie over het houden van leesgesprekken in de klas. Bekijk de website

Nieuwsbrief

Blijf op de hoogte en ontvang de nieuwsbrief van lezeninhetpo.nl